ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΣ | PROFILE PICSX33

PROFILE PICSX33

Profile Pics Αρχιτεκτόνων: οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο του SLUS (33 ερωτήσεις ίδιες για όλους) έρχονται να σκιαγραφήσουν την ιδιαίτερη προσωπικότητα κάθε αρχιτέκτονα και να αφηγηθούν ιστορίες και σκέψεις που ξεκινούν από την αρχιτεκτονική, τον δημόσιο χώρο, την πόλη και την κοινωνία και φτάνουν μέχρι την μουσική, την λογοτεχνία και το σινεμά.

Ο Γιάννης Καραχάλιος, αρχιτέκτονας, απαντά στο ερωτηματολόγιο του SLUS.  

  1. Πότε και πού γεννηθήκατε; Το 1977 στο Σικάγο.
  2. Τι σπουδές έχετε κάνει; Στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχενίο και master στο Columbia στη Νέα Υόρκη.
  3. Πού εργάζεστε; Στο γραφείο Plaini and Karahalios Architects που διατηρώ με την Ελισάβετ Πλαΐνη.
  4. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στην αρχιτεκτονική; Νομίζω ξεκίνησε από το ότι σαν παιδί είχα μια έφεση στη ζωγραφική. Όταν πια έπρεπε να διαλέξω επαγγελματική κατεύθυνση επηρεάστηκα και από την ξαδέρφη μου την Κατερίνα, που σπούδαζε ήδη στο Πολυτεχνείo και έτσι είχα την ευκαιρία να δω έναν κόσμο που δεν ήξερα και μου άρεσε.
  5. Πού μένετε; Στο κέντρο της Αθήνας, στη Δεξαμενή.
  6. Ποια σημεία της πόλης σας ξεχωρίζετε; Ειδικά στην Αθήνα με συγκινεί όταν το οργανωμένο και τακτοποιημένο καταφέρνει να υπερισχύσει της τυχαιότητας. Μπορεί να είναι επίσημοι άξονες σαν την Πανεπιστημίου και τη Σταδίου, ορθοκανονικοί θύλακες όπως η πλατεία Καλλιγά στη Κυψέλη ή οι εργατικές πολυκατοικίες στο Περιστέρι, με τον ακραίο, στεγνό μοντερνισμό τους. Αυτό που για όλο τον υπόλοιπο δυτικό κόσμο είναι κοινότυπο για την Αθήνα είναι επαναστατικό.
  7. Τί θα αλλάζατε στην γειτονιά σας; Ο,τιδήποτε σχετίζεται με το όριο μεταξύ δημόσιου και ιδωτικού, όχι μόνο στη γειτονιά μου αλλά παντού στην Ελλάδα. Ο μεγάλος πόλεμος γίνεται στα ισόγεια και στα πεζοδρόμια. Το ιδιωτικό, η έκφραση δηλαδή του ενός, διεκδικεί συνεχώς χώρο από το δημόσιο, την έκφραση δηλαδή του συνόλου. Το σύνολο πρέπει να επικρατήσει.
  8. Ποιες τρεις πόλεις δεν έχετε επισκεφθεί και θα θέλατε; Το Ρίο, το Τόκυο και το Κέιπ Τάουν.
  9. Ποιες πόλεις διαλέγετε για την σχέση τους με το δημόσιο χώρο και γιατί; Βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσα την περίπτωση της Νέας Υόρκης. Εκεί τα όρια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού είναι πολύ σκληρά και καθαρά. Αυτή η πόλωση νιώθω ότι υπογραμμίζει την οντότητα του δημόσιου χώρου. Υπάρχει βέβαια μια ειρωνία, γιατί στη Νέα Υόρκη το δημόσιο είναι κατά βάση ιδιωτικό που προσποιείται το δημόσιο. Ακόμα κι αυτό όμως είναι μια πολιτισμική νίκη του brand name «δημόσιος χώρος».
  10. Ποια πέντε κτίρια θα τυπώνατε σε καρτ-ποστάλ ή και σε 3d printer για να τα στείλετε στους φίλους σας; Θα ‘θελα να σχετίζονται εννοιολογικά, κάτι σαν τα 7 θαύματα του αρχαίου κόσμου. Θα μπορούσαν για παράδειγμα να εκπροσωπούν 5 μεγάλες ιστορικές εποχές: Η πυραμίδα του Χέοπα, ο ναός της Αφαίας, ο καθεδρικός της Ρενς, η Βίλα Ροτόντα και η Villa Savoye.
  11. Ποιο είναι το πιο ωραίο αντικείμενο του κόσμου; Ο μαύρος μονόλιθος από το «2001: Οδύσσεια του Διαστήματος» γιατί οπτικοποίησε την έννοια του αντικειμένου με τον πιο ποιητικό τρόπο.
  12. Τι είδους ιστορίες μπορεί να αφηγηθεί ένας χώρος; Μπορεί να επικαλείται εικόνες ή συναισθήματα από το κοινό υποσυνείδητο και να φτιάχνει ιστορίες για να αντλήσει αξία. Προσωπικά προτιμώ να παραμένει σε αφηγήσεις αυστηρά γεωμετρικές και να μην εκβιάζει επικοινωνία.
  13. Πόσο ο συγκεκριμένος τόπος κάθε φορά επηρεάζει την σύνθεσή σας; Νομίζω ότι η σύνδεση ενός τόπου με συγκεκριμένες μορφές και υλικά είναι πολιτισμική κατασκευή. Προσπαθώ συνειδητά και με δυσκολία να απελευθερωθώ από αυτή την αυθαίρετη συνθήκη.
  14. Με ποιους αρχιτέκτονες ή καλλιτέχνες θα θέλατε να μπορούσατε να βγείτε για ποτό; Σε καμία περίπτωση με αρχιτέκτονες. Θα με ενδιέφεραν άτομα που προέρχονται από χώρους που απευθύνονται στις πλατιές μάζες και έχουν εμπειρίες επικοινωνίας τεράστιας κλίμακας. Ο Έλβις για παράδειγμα, για να είμαι και mainstream που μου αρέσει.
  15. Τι σας εμπνέει; Bigger than life stories. Γενικά όταν κάποιος κάνει ένα βήμα παραπάνω από αυτό που πιστεύει ότι μπορεί ή αντέχει.
  16. Μπορεί η αρχιτεκτονική να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα και πώς; Δε νομίζω ότι μπορεί να το κάνει μόνη της στα μεγάλα ερωτήματα της ανθρωπότητας, μόνο σαν μέρος ενός συστήματος. Μπορεί όμως να λύσει πολύ ωραία και επιτυχημένα τα προβλήματα που η ίδια δημιουργεί.
  17. Τι θα λέγατε αν μπορούσε να ανασυσταθεί ένας ΕΟΤ στον οποίο να  προσληφθούν νέοι αρχιτέκτονες για τον σχεδιασμό σύγχρονων δημόσιων τουριστικών εγκαταστάσεων τύπου ΞΕΝΙΑ; Να σχεδιαστούν τουριστικές εγκαταστάσεις για ποιο τουρισμό; Αν τουρισμός είναι η λαίλαπα της εμπειρίας και του exclusivity όπως λέει η «αγορά», τα ιδιωτικά γραφεία μια χαρά αισθητικοποιούν αυτό το μοντέλο. Αν όμως συσταθεί για να ορίζει, να καθοδηγεί και να εμπνέει για το τι είναι τουρισμός και το πώς κάνουμε διακοπές δεν είνα απλά χρήσιμος, αλλά απαραίτητος.
  18. Σχολεία, μουσεία, ξενοδοχεία ή νοσοκομεία; Σε ποιον τομέα θα δίνατε προτεραιότητα και κίνητρα; Στα σχολεία. Δεν υπάρχει τίποτα σημαντικότερο για το μέλλον από την εκπαίδευση.
  19. Τέχνη, τεχνολογία, οικολογία και αρχιτεκτονική. Τέμνονται κάπου όλα αυτά; Τα πάντα δυνητικά τέμνονται και ειδικότερα στην αρχιτεκτονική που είναι μια επιστήμη της συνεργασίας. Ειδικά όμως ως προς την οικολογία ο ρόλος της είναι λίγο οξύμωρος, γιατί η αρχιτεκτονική υπήρξε ιστορικά ένα εργαλείο στην επικράτηση του ανθρώπου πάνω στη φύση.
  20. Ποιες λέξεις συνοψίζουν την αρχιτεκτονική σας; Κατασκευή κανόνων και διαπραγμάτευση ορίων.
  21. Πού βρίσκεται ο άνθρωπος στον σχεδιασμό σας; Αν το ερώτημα είναι κατά πόσο η αρχιτεκτονική μου είναι ανθρωποκεντρική, θα έλεγα πως δεν είναι. Ο άνθρωπος είναι επίκεντρο πολύ πριν τεθούν ερωτήματα σχεδιασμού, σε πιο θεμελιώδεις ανάγκες όπως η επικοινωνία.
  22. Με τι υλικά προτιμάτε να δουλεύετε; Δεν έχω προτίμηση σε υλικά, θέλω όμως να χρησιμοποιώ τα όποια υλικά για αυτό που είναι, με τις ιδιότητες που έχουν και με τις τεχνικές που πρέπει.
  23. Μακέτες, σχέδια, σκίτσα, κολάζ, τρισδιάστατα, κινούμενη εικόνα, κείμενα. Πώς αποτυπώνετε καλύτερα τις ιδέες σας; Με αφαιρετικά διαγράμματα και καννάβους. Ψάχνω να βρω ανάμεσα στις γραμμές το μοναδιαίο εκείνο πράγμα που απαντάει σε όλα.
  24. Τι πρότζεκτ δουλεύετε αυτόν τον καιρό; Κατοικίες κυρίως και τουριστικά. Θα ξεχώριζα μια εξοχική κατοικία και ένα ξενοδοχείο που βρίσκονται στη φάση της κατασκευής.
  25. Τι κλίμακας έργα σχεδιάζετε; Ο κύριος όγκος είναι μικρής και μεσαίας κλίμακας.
  26. «Less is more», «More with less», «Less is a bore»; Κάποιο από αυτά ή κάτι άλλο; Less is more. Μου αρέσουν τα στερεότυπα.
  27. Ποια έργα σας, πραγματοποιημένα ή μη, ξεχωρίζετε και γιατί; Από αυτά που έχουν ολοκληρωθεί το «Διαμέρισμα στον Κορυδαλλό» γιατί ξεκίνησε από την ελάχιστη ιδέα ενός διαγράμματος και πραγματοποιήθηκε αβίαστα ως τέτοιο. Η εξοχική κατοικία που κατασκευάζουμε πιστεύω ακολουθεί αυτή την κουλτούρα σκέψης.
  28. Τι μουσική σας αρέσει να ακούτε σχεδιάζοντας; Όταν είμαι στις πρώτες σκέψεις δε με βοηθάει να ακούω τίποτα. Στις πιο τεχνικές φάσεις παραγωγής μου αρέσει να ακούω κινηματογραφικά soundtrack.
  29. Ποιο βιβλίο μας προτείνετε να διαβάσουμε; Είμαι ο τελευταίος άνθρωπος που θα μπορούσε να προτείνει βιβλία. Δυστυχώς δεν έχω διαβάσει παραπάνω από αυτά που χρειαζόμουν. Αν κάτι πάντως με επηρέασε στον τρόπο που βλέπω τα πράγματα είναι το Cinema 1 και 2 του Gilles Deleuze.
  30. Ποια σειρά/ταινία να δούμε; Στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και για το κοινό που θα διάβαζε αυτές τις ερωτοαπαντήσεις θα έλεγα το «Ζαν Ντιλμάν» της Σαντάλ Ακερμάν. Για το πώς κινηματογραφεί το χώρο και για το ρόλο της γυναίκας ως υποκείμενο στην ταινία αλλά και ως δημιουργού του έργου. Για φιλμ του 1976, το λεξιλόγιο είναι ακόμα και σήμερα πρωτοποριακό.
  31. Τι χρώμα θα βάφατε την Πολεοδομία & τί την Εφορία; Κάποιος άλλος απάντησε σε αυτή την ερώτηση ότι θα τα έκανε γυάλινα και τα δύο και μου άρεσε. Είναι αυτή η διαφάνεια του μοντερνισμού που ήταν κάτι παραπάνω από υλικό, ήταν ιδεολογία αλήθειας και ηθικής. Η ανάγκη αυτού του μηνύματος δεν έχει αλλάξει στη βάση του.
  32. Για ποιον θα θέλατε να σχεδιάσετε κάτι; Θα ήθελα να σχεδιάσω κάτι για όλη την ανθρωπότητα. Το να απευθύνομαι σε συγκεκριμένα άτομα δεν είναι στο φαντασιακό μου.
  33. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Να αλλάξω τον κόσμο.
φωτογραφία ©  Δημήτρης Κουφομιχαήλ

Ο Γιάννης Καραχάλιος είναι απόφοιτος του ΕΜΠ με master από το Columbia University στη Νέα Υόρκη. Από το 2011 συνεργάζεται με την Ελισάβετ Πλαΐνη στο αρχιτεκτονικό γραφείο “Plaini and Karahalios Architects”. Ο κύριος όγκος της δουλειάς του γραφείου πραγματεύεται ιδιωτικά έργα σε διάφορες κλίμακες. Ο προβληματισμός τους επικεντρώνεται κυρίως στο λεπτό όριο της μετάβασης από το ιδιωτικό στο δημόσιο και στη σχέση προσωπικής έκφρασης και αστικής επίδρασης. Έργα τους έχουν παρουσιαστεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και έχουν βραβευτεί, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s