ΘΑΝΟΣ ΜΠΑΜΠΑΝΕΛΟΣ | PROFILE PICSX33

PROFILE PICSX33

Profile Pics Αρχιτεκτόνων: οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο του SLUS (33 ερωτήσεις ίδιες για όλους) έρχονται να σκιαγραφήσουν την ιδιαίτερη προσωπικότητα κάθε αρχιτέκτονα και να αφηγηθούν ιστορίες και σκέψεις που ξεκινούν από την αρχιτεκτονική, τον δημόσιο χώρο, την πόλη και την κοινωνία και φτάνουν μέχρι την μουσική, την λογοτεχνία και το σινεμά.

Ο Θάνος Μπαμπανέλος, αρχιτέκτονας, απαντά στο ερωτηματολόγιο του SLUS.  

  1. Πότε και πού γεννηθήκατε; “Αμαρούσιον Αττικής” λέει η ταυτότητα. Τον Απρίλιο του ’77.
  2. Τι σπουδές έχετε κάνει; Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ και στην Bartlett του UCL.
  3. Πού εργάζεστε; Όχι μακριά από το Αμαρούσιον Αττικής.
  4. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στην αρχιτεκτονική; Νομίζω τα τουβλάκια Lego. Δεν ήταν κάποια βαθιά και μελετημένη απόφαση.        
  5. Πού μένετε; Πηγαινοέρχομαι μεταξύ προαστίου και κέντρου ανάλογα με το που θέλω να ξυπνήσω.
  6. Ποια σημεία της πόλης σας ξεχωρίζετε; Η Αθήνα έχει την τύχη να είναι χτισμένη στην αρχή μιας πανέμορφης, έκθετης στον δυτικό ήλιο, παραλιακής διαδρομής που την ενώνει με το ακρωτήριο του Σουνίου.
  7. Τί θα αλλάζατε στην γειτονιά σας; Πεζοδρόμια, ρείθρα, άσφαλτο. Σε όλη την πόλη.
  8. Ποιες τρεις πόλεις δεν έχετε επισκεφθεί και θα θέλατε; Το Los Angeles μαζί με την ακτή της California, τη Nice μαζί με την υπόλοιπη Côte d’Azur, το Edinburgh με μια βόλτα στα Highlands.
  9. Ποιες πόλεις διαλέγετε για την σχέση τους με το δημόσιο χώρο και γιατί; Οι ιταλικές πόλεις εν γένει, έχουν μια εξαιρετική σχέση με τις, κάθε μεγέθους, πλατείες τους. Αληθινά αστικά κενά.
  10. Ποια πέντε κτίρια θα τυπώνατε σε καρτ-ποστάλ ή και σε 3d printer για να τα στείλετε στους φίλους σας; Την πυραμίδα του Χέοπα (Hemiunu), το κενοτάφιο του Νεύτωνα (Boullée), το Brion Tomb (Scarpa), το San Cataldo cemetery (Rossi) και το Mokamanai Takino (Ando). Συνοδευόμενα από ερώτημα προτίμησης εννοείται.
  11. Ποιο είναι το πιο ωραίο αντικείμενο του κόσμου; Υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος να κοπεί στη λογοκρισία οπότε θα παραμείνω εντός πλαισίων και δε θα πω. Πάντως έχει να κάνει με το κενό.
  12. Τι είδους ιστορίες μπορεί να αφηγηθεί ένας χώρος; Ό,τι μας θυμίζει…
  13. Πόσο ο συγκεκριμένος τόπος κάθε φορά επηρεάζει την σύνθεσή σας; Λογικά θα έπρεπε απόλυτα, αλλά υπάρχουν ανθρώπινες αδυναμίες.
  14. Με ποιους αρχιτέκτονες ή καλλιτέχνες θα θέλατε να μπορούσατε να βγείτε για ποτό; Ας αφήσουμε τους καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες στον κόσμο τους. Θα ήθελα να βρίσκομαι παρών στον “καυγά” μεταξύ των Einstein και Bergson, σε ένα μπαρ πάνω από μερικά ποτά. Έστω και από το διπλανό τραπέζι.
  15. Τι σας εμπνέει; Η φθορά.
  16. Μπορεί η αρχιτεκτονική να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα και πώς; Αν η ηδονή θεωρείται ακόμα κοινωνικό πρόβλημα, τότε ναι.
  17. Τι θα λέγατε αν μπορούσε να ανασυσταθεί ένας ΕΟΤ στον οποίο να  προσληφθούν νέοι αρχιτέκτονες για τον σχεδιασμό σύγχρονων δημόσιων τουριστικών εγκαταστάσεων τύπου ΞΕΝΙΑ; Ο τουρισμός, το ταξίδι, καλό θα ήταν να παραμένει μια αναρχική και ελεύθερη διαδικασία – δεν χρειάζεται δημόσιο έλεγχο παρά μόνο για την τήρηση του μέτρου. Ο δημόσιος χώρος από την άλλη χρήζει άμεσης και δραστικής κρατικοποίησης.
  18. Σχολεία, μουσεία, ξενοδοχεία ή νοσοκομεία; Σε ποιον τομέα θα δίνατε προτεραιότητα και κίνητρα; Είναι ενδιαφέρον ότι, στην ερώτηση, οι τομείς έχουν στοιχηθεί εν σειρά κατά την ηλικία του χρήστη (μιλώντας χονδρικά και πολύ απλουστευτικά). Υποθέτω λοιπόν, αυτούς που αφορούν τους νεότερους και τους γηραιότερους. Οι υπόλοιποι ας μην χρειάζονται τόσο τα κίνητρα.
  19. Τέχνη, τεχνολογία, οικολογία και αρχιτεκτονική. Τέμνονται κάπου όλα αυτά; Υπάρχει η επιθυμία και υπάρχει η τεχνολογία. Όλα τα υπόλοιπα είναι διυποκειμενικές φαντασιώσεις μεγαλείου.
  20. Ποιες λέξεις συνοψίζουν την αρχιτεκτονική σας; Δεν ξέρω. Μάλλον δεν υπάρχει ενιαίο αφήγημα.
  21. Πού βρίσκεται ο άνθρωπος στον σχεδιασμό σας; Είναι ένας στατιστικός μέσος όρος για τον οποίο σχεδιάζουμε. Προπαγανδίζουμε το ακριβώς αντίθετο παρ´όλο που δεν διαθέτουμε πτυχία ψυχολογίας.
  22. Με τι υλικά προτιμάτε να δουλεύετε; Θα ήθελα να μπορώ να αποφύγω δια παντός τους σοβάδες και γενικά το πασάλειμμα. Οτιδήποτε καλουπώνεται, βιδώνεται, χτίζεται (ή εκτυπώνεται) είναι καλοδεχούμενο.
  23. Μακέτες, σχέδια, σκίτσα, κολάζ, τρισδιάστατα, κινούμενη εικόνα, κείμενα. Πώς αποτυπώνετε καλύτερα τις ιδέες σας; Τελευταίο παιχνίδι, σε τραγικά εμβρυακό στάδιο, υπήρξε το βίντεο. Είναι πολύ ολοκληρωμένο μέσο (και κατά βάθος πολλοί θα θέλαμε να καταλήξουμε σκηνοθέτες). Αν προλάβουμε και μια λειτουργική εφαρμογή augmented reality, ακόμα καλύτερα.
  24. Τι πρότζεκτ δουλεύετε αυτόν τον καιρό; Ένα νέο και πολύ στριμωγμένο συγκρότημα κατοικιών.
  25. Τι κλίμακας έργα σχεδιάζετε; Στο φανταστικό κόσμο των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, μεγάλης. Στην εφαρμογή, μικρομεσαίας.
  26. «Less is more», «More with less», «Less is a bore»; Κάποιο από αυτά ή κάτι άλλο; Less is more με λίγες baroque εξάρσεις γιατί πρέπει κανείς να διασκεδάζει κιόλας.
  27. Ποια έργα σας, πραγματοποιημένα ή μη, ξεχωρίζετε και γιατί;
    Ένα δωμάτιο ξενοδοχείου.
  28. Τι μουσική σας αρέσει να ακούτε σχεδιάζοντας; Η ησυχία είναι μεγάλη ευλογία.
  29. Ποιο βιβλίο μας προτείνετε να διαβάσουμε; Το Watchmen. Γιατί μιλάει για θερμοδυναμικά θαύματα. Είναι ρομαντικό εκεί που δεν το περιμένεις.
  30. Ποια σειρά/ταινία να δούμε; Των σχετικά τελευταίων χρόνων, έχει μείνει στο μυαλό το Inherent Vice. Σειρά, το Black Mirror – αλλά το έχουν δει όλοι.
  31. Τι χρώμα θα βάφατε την Πολεοδομία & τί την Εφορία; Χρειάζονται να γεμίσουν με κινούμενες, πολύχρωμες πινακίδες νέον. Κατά τα πρότυπα των casino και λοιπών κέντρων πληρωμένης διασκέδασης.
  32. Για ποιον θα θέλατε να σχεδιάσετε κάτι; Ένα συγκρότημα εργατικών κατοικιών. Το μόνο πρακτικά χρήσιμο σε απόλυτους όρους και ταυτόχρονα αρκετά kinky.
  33. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;  Να βρω τι θα φάω το μεσημέρι επειγόντως.

Ο Θάνος Μπαμπανέλος (Αθήνα, 1977) είναι αρχιτέκτονας ΕΜΠ. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Λονδίνο (Bartlett /UCL: MSc on Adaptive Architecture and Computation). Από τον Οκτώβριο του 2003 είναι εγγεγραμμένος στο TEE και ασκεί την αρχιτεκτονική ως ελεύθερος επαγγελματίας. Παράλληλα συμμετέχει συστηματικά σε δημόσιους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς με καθοριστική σχεδιαστική παράμετρο τη διερεύνηση και αναβάθμιση του κενού χώρου, τον οποίο αντιλαμβάνεται ως το γενεσιουργό συνθετικό στοιχείο που προάγει την κοινωνικά ευαίσθητη λειτουργία και ένταξη ενός έργου στο περιβάλλον του. Αρκετές από τις παραπάνω συμμετοχές του έχουν βραβευτεί και εκτεθεί δημοσίως. >>  www.bampanelos.tumblr.com

>> Ο Θάνος Μπαμπανέλος με τον Κώστα Βλαχογιάννη βρίσκονται πίσω από την ανακαίνιση και αποκατάσταση του “Zillers Athens Boutique Hotel”, στην Μητροπόλεως 54 στην Αθήνα. Μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο-συνέντευξή τους και σχόλια σχετικά με την μικροκλίμακα της «αρχιτεκτονικής της φιλοξενίας» και τον επανακαθορισμό της τουριστικής ταυτότητας εδώ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s