Η Ελισάβετ Πλαΐνη και ο Γιάννης Καραχάλιος, ιδρυτές του αρχιτεκτονικού γραφείου Plaini and Karahalios Architects, μιλούν στο SLUS για ένα από τα τελευταία έργα τους, την ανακαίνιση ενός διαμερίσματος 100 τμ στην Γλυφάδα. Το διαμέρισμα βρίσκεται σε διώροφο συγκρότημα διαμερισμάτων της δεκαετίας του ‘70, σε κεντρικό δρόμο της Γλυφάδας.
Απλές, καθαρές γραμμές, ένα κεντρικό συμπαγές πρίσμα γύρω από το οποίο αναπτύσσονται όλες οι λειτουργίες της κατοικίας, γεωμετρική αυστηρότητα και αποχρώσεις του λευκού και του μαύρου.
Plaini and Karahalios Architects: «Το ακανόνιστο τεθλασμένο περίγραμμα του διαμερίσματος είναι αποτέλεσμα της έντονης και πολύπλοκης διαμερισματοποίησης του αρχικού εσωτερικού του. Η κάτοψη επανασχεδιάστηκε ριζικά γιατί οι λειτουργικές ανάγκες του διαμερίσματος άλλαξαν. Στο νέο πρόγραμμα η κάτοψη οργανώνεται σαν ενιαίος και ελεύθερος χώρος και το όριο του δημόσιου με το ιδιωτικό γίνεται πιο δυσδιάκριτο. Ο χώρος της διημέρευσης, η κουζίνα, ο ξενώνας-καθιστικό και η κρεβατοκάμαρα μετατρέπονται από ακριβώς προκαθορισμένα δωμάτια σε πεδία που το ένα επικαλύπτει το άλλο.
Με αυτό τον τρόπο οι δημόσιοι και ημιδημόσιοι χώροι του διαμερίσματος αρθρώνονται προς δύο κάθετες κατευθύνσεις και τέμνονται στην καρδιά του σπιτιού. Στην τομή αυτή τοποθετείται ένα ελεύθερο πρίσμα το οποίο εμπεριέχει βασικές λειτουργίες, ενώ οργανώνει και υπαινίσσεται τους παρακείμενους χώρους. Ο κύριος ιδιωτικός χώρος της κρεβατοκάμαρας προκύπτει στο άκρο του διαμερίσματος σαν μέρος μιας νοητής περιοχής, που ωστόσο γίνεται να απομονωθεί με το κλείσιμο συρόμενων πανέλων.
Όλες οι επιφάνειες που ορίζουν το αρχικό κέλυφος (δάπεδα, τοίχοι, οροφές) αντιμετωπίζονται με τη λογική της μονοχρωμίας, ενοποιώντας την υπάρχουσα διασπασμένη γεωμετρία. Στη συνθήκη αυτή το κεντρικό πρίσμα λειτουργεί σαν ένα ελεύθερο μαύρο κουτί, που το σχήμα του και η παρουσία του είναι απολύτως ορισμένα. Πρόκειται για ένα δίπολο έντασης τόσο χρωματικά όσο και γεωμετρικά.
Η επιλογή για το γενικό φωτισμό του δημόσιου χώρου είναι ένα σύστημα από προβολείς σε κρεμαστές ράγες που σχηματίζουν σταυρό και διατρέχουν όλο το διαμέρισμα, δημιουργώντας ένα δεύτερο επίπεδο ενοποίησης. Ο φωτισμός στους υπόλοιπους χώρους και στις δευτερεύουσες λειτουργίες είναι διακριτικός και περιγραφικός.
Το φλύαρο κέλυφος του διαμερίσματος στη Γλυφάδα λειτούργησε σαν εφαλτήριο μιας γεωμετρίας αλληλοκαλυπτόμενων σχημάτων. Αυτή η λογική οδήγησε σε ένα σχεδιασμό που δημιουργεί διαφορετικές συνθήκες χώρου, όχι χρησιμοποιώντας σκληρά όρια και διαχωρισμούς, αλλά μέσα από την ώσμωση και τη συνύπαρξη».

αρχιτέκτονες: Γιάννης Καραχάλιος, Ελισάβετ Πλαΐνη | κατασκευή: Επίκυκλος Τεχνική Κατασκευαστική © φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου

αρχιτέκτονες: Γιάννης Καραχάλιος, Ελισάβετ Πλαΐνη | κατασκευή: Επίκυκλος Τεχνική Κατασκευαστική © φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου

αρχιτέκτονες: Γιάννης Καραχάλιος, Ελισάβετ Πλαΐνη | κατασκευή: Επίκυκλος Τεχνική Κατασκευαστική © φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου

αρχιτέκτονες: Γιάννης Καραχάλιος, Ελισάβετ Πλαΐνη | κατασκευή: Επίκυκλος Τεχνική Κατασκευαστική © φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου

αρχιτέκτονες: Γιάννης Καραχάλιος, Ελισάβετ Πλαΐνη | κατασκευή: Επίκυκλος Τεχνική Κατασκευαστική © φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου

αρχιτέκτονες: Γιάννης Καραχάλιος, Ελισάβετ Πλαΐνη | κατασκευή: Επίκυκλος Τεχνική Κατασκευαστική © φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου

αρχιτέκτονες: Γιάννης Καραχάλιος, Ελισάβετ Πλαΐνη | κατασκευή: Επίκυκλος Τεχνική Κατασκευαστική © φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου
Το αρχιτεκτονικό γραφείο “Plaini and Karahalios Architects” ιδρύθηκε το 2011 και αποτελεί τη συνεργασία της Ελισάβετ Πλαΐνη και του Γιάννη Καραχάλιου. Η Ελισάβετ Πλαΐνη σπούδασε αρχιτεκτονική στο University of East London και το University of Westminster στο Λονδίνο, ενώ ο Γιάννης Καραχάλιος αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ με μεταπτυχιακό στο Columbia University της Νέας Υόρκης.
Ο κύριος όγκος της δουλειάς τους πραγματεύεται ιδιωτικά έργα σε διάφορες κλίμακες. Ο προβληματισμός τους επικεντρώνεται κυρίως στο λεπτό όριο της μετάβασης από το ιδιωτικό στο δημόσιο και στη σχέση προσωπικής έκφρασης και αστικής επίδρασης. Έργα τους έχουν παρουσιαστεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.