ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΑΜΠΑΟΣ | PROFILE PICSX33

PROFILE PICSX33

Profile Pics Αρχιτεκτόνων: οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο του SLUS (33 ερωτήσεις ίδιες για όλους) έρχονται να σκιαγραφήσουν την ιδιαίτερη προσωπικότητα κάθε αρχιτέκτονα και να αφηγηθούν ιστορίες και σκέψεις που ξεκινούν από την αρχιτεκτονική, τον δημόσιο χώρο, την πόλη και την κοινωνία και φτάνουν μέχρι την μουσική, την λογοτεχνία και το σινεμά.

Ο Κώστας Τσιαμπάος, αρχιτέκτονας και επίκουρος καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ όπου διδάσκει ιστορία και θεωρία της αρχιτεκτονικής, απαντά στο ερωτηματολόγιο του SLUS.  

  1. Πότε και πού γεννηθήκατε; Στην Αθήνα, τον Αύγουστο του 1976.
  2. Τι σπουδές έχετε κάνει; Σπουδές αρχιτεκτονικής στην Αθήνα (ΕΜΠ) και τη Νέα Υόρκη (GSAPP Columbia). Επίσης σπουδές κλασικής κιθάρας. Δυστυχώς η τελευταία συναυλία του 2010 μοιάζει ήδη μακρινή ανάμνηση.
  3. Πού εργάζεστε; Στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου όπου είμαι Επίκουρος Καθηγητής.
  4. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στην αρχιτεκτονική; Νομίζω η σαγήνη της ορατής μορφής και η απόλαυση της ‘κατασκευής’ φανταστικών χώρων.    
  5. Πού μένετε; Στην Αγία Παρασκευή, κοντά στο βουνό.
  6. Ποια σημεία της πόλης σας ξεχωρίζετε; Το κέντρο της πόλης για την ενέργεια και το ιστορικό βάθος του. Κάποια από τα προάστια για την ηρεμία και την οικειότητα που αποπνέουν. Τα όρια της πόλης, εκεί που το χτισμένο περιβάλλον παραχωρεί τη θέση του στο φυσικό τοπίο. Τα τελευταία χρόνια με εκπλήσσουν και οι πολλές μικρές αλλαγές στο Παγκράτι όπου μεγάλωσα.
  7. Τί θα αλλάζατε στην γειτονιά σας; Ακόμα την ανακαλύπτω και προς το παρόν απολαμβάνω αυτά που μου προσφέρει και τα οποία δεν έβρισκα στο κέντρο όπου έμενα μέχρι πρόσφατα.
  8. Ποιες τρεις πόλεις δεν έχετε επισκεφθεί και θα θέλατε; Μόσχα, Τόκυο και Ιερουσαλήμ.
  9. Ποιες πόλεις διαλέγετε για την σχέση τους με το δημόσιο χώρο και γιατί; Το Μανχάταν γιατί η ‘απάνθρωπη’ κλίμακα των κτηρίων και των δρόμων του σου προσφέρει μια μοναδικά ανθρώπινη αίσθηση ελευθερίας. Το Ρίο ντε Τζανέιρο γιατί το παραλιακό του μέτωπο τολμάει να αναμετρηθεί και να ‘συνομιλήσει’ με ένα απίστευτα άγριο και όμορφο τοπίο. Το κέντρο της Κωνσταντινούπολης γιατί είναι χτισμένο πάνω στο καλύτερο ΄οικόπεδο΄ του κόσμου, μέσα σε ένα μοναδικό φυσικό και πολιτισμικό τοπίο.
  10. Ποια πέντε κτίρια θα τυπώνατε σε καρτ-ποστάλ ή και σε 3d printer για να τα στείλετε στους φίλους σας; Εξαρτάται από τον φίλο και την περίσταση. Για κάποια συγκεκριμένα πρόσωπα που μου έρχονται στο μυαλό θα έστελνα αντίστοιχα το αστεροσκοπείο του Hansen, την οικία Malaparte των Libera και Μalaparte, τo συγκρότημα Split 3 των Mušič και Bežan, τη βιβλιοθήκη στο Seattle των ΟΜΑ, μια τομή της οικίας Ζάννα στην Ακρόπολη των Αντωνακάκη.
  11. Ποιο είναι το πιο ωραίο αντικείμενο του κόσμου; Αυτό το οποίο δεν είναι πολιτικά ορθό να ονομάζουμε αντικείμενο αλλά το οποίο νοηματοδοτεί όλα τα άλλα αντικείμενα ως τέτοια.
  12. Τι είδους ιστορίες μπορεί να αφηγηθεί ένας χώρος; Ανθρώπινες. Ένας χώρος είναι πιο ενδιαφέρων όταν μπορεί να διηγηθεί μια ενδιαφέρουσα ανθρώπινη ιστορία.
  13. Πόσο ο συγκεκριμένος τόπος κάθε φορά επηρεάζει την σύνθεσή σας; Με συγκινούν περισσότερο οι συνθέσεις που είναι ‘αυτόφωτες’ και όχι αυτές που παίρνουν τη λάμψη τους από έναν υπέροχο τόπο. Θεωρώ όμως σημαντικό η αρχιτεκτονική να αναδεικνύει την ποιότητα, την ταυτότητα και την ιστορία ενός τόπου. Και ακόμα πιο σημαντικό να κινητοποιεί τους ανθρώπους να ορίζουν ξανά τον τόπο τους μέσα από τις μνήμες, τις δράσεις και τις βιογραφίες τους.
  14. Με ποιους αρχιτέκτονες ή καλλιτέχνες θα θέλατε να μπορούσατε να βγείτε για ποτό; Δυστυχώς πολλοί από αυτούς που εκτιμώ θα ήταν απελπιστικά ναρκισσιστές άρα απολύτως ακατάλληλοι για παρέα. Πιστεύω όμως ότι θα πέρναγα πολύ καλά με τον Γεώργιο Κοντολέοντα, τη Σούλα Τζάκου, τον Julian Bream, τον Tom Robbins, την Denise Scott Brown, τον Άγγελο Παπαδημητρίου και τον Francis Kéré.
  15. Τι σας εμπνέει; Οι άνθρωποι με αιχμηρή και λαμπερή σκέψη. Αυτοί που είναι δημιουργικοί και γενναιόδωροι. Όσοι ξέρουν να ακούν και να αγγίζουν.
  16. Μπορεί η αρχιτεκτονική να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα και πώς; Να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα από μόνη της… όχι. Μπορεί όμως να βελτιώσει έστω και λίγο τη ζωή των ανθρώπων και αυτό είναι ήδη πολύ.
  17. Τι θα λέγατε αν μπορούσε να ανασυσταθεί ένας ΕΟΤ στον οποίο να  προσληφθούν νέοι αρχιτέκτονες για τον σχεδιασμό σύγχρονων δημόσιων τουριστικών εγκαταστάσεων τύπου ΞΕΝΙΑ; Θα έλεγα ναι, αν και θα ήμουν επιφυλακτικός. Δεν αρκούν μόνο “οι νέοι αρχιτέκτονες” για να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Χρειάζεται μια ευρύτερη πολιτική με γνώση, διάρκεια και όραμα. Πολλοί από τους νέους και σούπερ ταλαντούχους αρχιτέκτονες θα ήταν απογοητευτικά ανέτοιμοι να διαχειριστούν από μόνοι τους ένα τέτοιο έργο.
  18. Σχολεία, μουσεία, ξενοδοχεία ή νοσοκομεία; Σε ποιον τομέα θα δίνατε προτεραιότητα και κίνητρα; Νομίζω ότι έχουμε αρκετά καλά από τα παραπάνω. Ίσως να προωθούσα μια σύγχρονη μορφή κοινοτικού κέντρου το οποίο θα ήταν κάτι ανάμεσα. Ένα νέο είδος δημόσιου αναστοχαστικού χώρου όπου θα προσπαθούσαμε να καταλάβουμε καλύτερα τους εαυτούς μας και τους άλλους.
  19. Τέχνη, τεχνολογία, οικολογία και αρχιτεκτονική. Τέμνονται κάπου όλα αυτά; Σίγουρα μπορούν να τέμνονται αν θέλουμε και αυτό έχει σημασία. Η ‘πράσινη’ ρητορική μπορεί να είναι παντού σήμερα αλλά η πραγματικά βιώσιμη-οικολογική ‘πράσινη’ αρχιτεκτονική είναι δύσκολη υπόθεση.
  20. Ποιες λέξεις συνοψίζουν την αρχιτεκτονική σας; Πλαίσιο, μνήμη, ερώτημα, θέση, διάλογος, πρόγραμμα, αφήγηση, διαδικασία…
  21. Πού βρίσκεται ο άνθρωπος στον σχεδιασμό σας; Αρχικά απέναντί μου, ως συνομιλητής. Στη συνέχεια ως δρων υποκείμενο που καθορίζει τον χώρο. Τελικά ως πολίτης ο οποίος κατανοεί και υποστηρίζει την αξία της αρχιτεκτονικής.
  22. Με τι υλικά προτιμάτε να δουλεύετε; Με σχέδια, κείμενα, αρχεία, φωτογραφίες, εικόνες. Χάρτινα ή ψηφιακά.
  23. Μακέτες, σχέδια, σκίτσα, κολάζ, τρισδιάστατα, κινούμενη εικόνα, κείμενα. Πώς αποτυπώνετε καλύτερα τις ιδέες σας; Πλέον, σχεδόν αποκλειστικά μέσα από κείμενα και σημειώσεις. Σπανιότερα μέσα από προγραμματικά κολάζ που δηλώνουν ή αφηγούνται κάτι.
  24. Τι πρότζεκτ δουλεύετε αυτόν τον καιρό; Ένα κείμενο για την αρχιτεκτονική, την αφήγηση και την τέχνη του βίου. Μια εισήγηση για τους ελληνικούς ‘οδηγούς’ αρχιτεκτονικής τύπου Neufert. Ένα βιβλιαράκι για την κοινωνική ιστορία του καναπέ.
  25. Τι κλίμακας έργα σχεδιάζετε; Τα τελευταία χρόνια έργα ‘επιτραπέζιας’ κλίμακας. Βιβλία και κείμενα για την αρχιτεκτονική τα οποία μπορούν να διαβάζονται και να μεταφέρονται εντός και εκτός σπιτιού.
  26. «Less is more», «More with less», «Less is a bore»; Κάποιο από αυτά ή κάτι άλλο; Όλα αυτά μαζί, το καθένα για διαφορετικούς λόγους.
  27. Ποια έργα σας, πραγματοποιημένα ή μη, ξεχωρίζετε και γιατί;
    Αν μείνω στην προηγούμενη ‘καριέρα’ μου του αρχιτέκτονα-designer θα ξεχώριζα το εφήμερο βιβλιοπωλείο-container στην πρώτη Μπιενάλε Τέχνης της Αθήνας, τη μεταλλική κατοικία στην Πάτρα και τη βραβευμένη πρόταση στον διαγωνισμό Re-think Athens.
  28. Τι μουσική σας αρέσει να ακούτε σχεδιάζοντας; Επιλογές από το Μικρά σύνολα οποιουδήποτε είδους μουσικής σε αργά ή μέτρια tempi.
  29. Ποιο βιβλίο μας προτείνετε να διαβάσουμε; Το “Γοτθική αρχιτεκτονική και σχολαστικισμός” στη νέα μετάφραση του Σάββα Κονταράτου.
  30. Ποια σειρά/ταινία να δούμε; To “Roma” του Alfonso Cuarón.
  31. Τι χρώμα θα βάφατε την Πολεοδομία & τί την Εφορία; Νομίζω η επιδίωξη της συνολικής κατάργησής τους ως φυσικών χώρων είναι στη σωστή κατεύθυνση.
  32. Για ποιον θα θέλατε να σχεδιάσετε κάτι; Για οποιονδήποτε θα δέχονταν να μπει σε μια συνεργασία η οποία θα είχε ως στόχο να τον ξεβολέψει και να τον κάνει να αναθεωρήσει αυτά στα οποία έχει συνηθίσει.
  33. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Μια νέα έρευνα για την αρχιτεκτονική του 20ού αιώνα και τα… Περισσότερα δεν μπορώ να σας πω!

Ο Κώστας Τσιαμπάος είναι αρχιτέκτονας, Επίκουρος Καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ όπου διδάσκει ιστορία και θεωρία της αρχιτεκτονικής. Σπούδασε στην Αθήνα (ΕΜΠ) και τη Νέα Υόρκη (GSAPP Columbia University). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην ανάδειξη και χρήση θεωρητικών εννοιών και ερμηνευτικών εργαλείων δανεισμένων από τη φιλοσοφία, την πολιτική θεωρία και την ψυχανάλυση στην ιστορία και θεωρία της μοντέρνας και σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Επίκεντρο το βιβλίο του “Αμφίθυμη νεωτερικότητα: 9+1 κείμενα για τη μοντέρνα αρχιτεκτονική στην Ελλάδα” και από τις εκδόσεις Routledge το βιβλίο του “From Doxiadis’ Theory to Pikionis’ Work: Reflections of Antiquity in Modern Architecture”. Είναι συνεπιμελητής της έκθεσης-έκδοσης “The Future as a Project Ι Doxiadis in Skopje” η οποία παρουσιάζεται αυτόν τον καιρό στο Μουσείο Μπενάκη.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s