ΕΛΙΝΑ ΘΕΟΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ | PROFILE PICSX33

PROFILE PICSX33

Profile Pics Αρχιτεκτόνων: οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο του SLUS (33 ερωτήσεις ίδιες για όλους) έρχονται να σκιαγραφήσουν την ιδιαίτερη προσωπικότητα κάθε αρχιτέκτονα και να αφηγηθούν ιστορίες και σκέψεις που ξεκινούν από την αρχιτεκτονική, τον δημόσιο χώρο, την πόλη και την κοινωνία και φτάνουν μέχρι την μουσική, την λογοτεχνία και το σινεμά.

Η Ελίνα Θεοχαροπούλου, αρχιτέκτονας, απαντά στο ερωτηματολόγιο του SLUS.  

  1. Πότε και πού γεννηθήκατε; Στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1977.
  2. Τι σπουδές έχετε κάνει; Στο τμήμα Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και στη συνέχεια στη Bartlett στο UCL.
  3. Πού εργάζεστε; Στο αρχιτεκτονικό γραφείο “Abell – Nepp”, στο Λονδίνο.
  4. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στην αρχιτεκτονική; Πρώτο έτος, πρώτη ώρα Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης μας ζητήθηκε να αναφέρουμε κτίρια που έχουμε ξεχωρίσει. Είχα απαντήσει το “Κάστρο στην Παροικιά της Πάρου”. Η απάντηση είναι η ίδια. Η αλήθεια είναι όμως ότι η πληροφόρηση η οποία προηγήθηκε των σπουδών μου ήταν ανεπαρκής και αυτό που συνάντησα ήταν κάτι πολύ άγνωστο.    
  5. Πού μένετε; Στο Λονδίνο εδώ και έξι χρόνια.
  6. Ποια σημεία της πόλης σας ξεχωρίζετε; Αν θεωρήσω ως πόλη μου την Αθήνα, θα απαντούσα τους λόφους της: την Ακρόπολη, τον Λυκαβηττό, τον Αρδηττό, τον Φιλοπάππου, τον λόφο του Στρέφη, για τη διαφορετική εικόνα της πόλης από κάθε έναν από αυτούς και την (ψευδ)αίσθηση της υπεροχής.  Αν θεωρήσω το Λονδίνο, θα έλεγα τις υπαίθριες αγορές φαγητού: την Broadway market, την Maltby St Market, την Borough Market και την Ridley Road Market, για την πολυχρωμία τους και τη συνειδητοποίηση της διαφορετικότητας.
  7. Τί θα αλλάζατε στην γειτονιά σας; Αν θεωρήσω γειτονιά μου το Παγκράτι όπου έμενα τα τελευταία χρόνια πριν φύγω για το Λονδίνο, θα έλεγα τη σύνδεσή του με το κέντρο. Η Βασιλέως Κωνσταντίνου, γίνεται αδιαπέραστη και το όριο είναι πολύ σκληρό.Eίναι κάτι που συναντάμε στην Αθήνα και η εικόνα είναι ότι η πόλη διασπάται σε επιμέρους τμήματα χωρίς συνοχή. Δυστυχώς στο Λονδίνο δυσκολεύομαι με την έννοια της γειτονιάς, η κλίμακα είναι πολύ διαφορετική.
  8. Ποιες τρεις πόλεις δεν έχετε επισκεφθεί και θα θέλατε; Το Τόκυο, το Σαν Φρανσίσκο και το Ρίο.
  9. Ποιες πόλεις διαλέγετε για την σχέση τους με το δημόσιο χώρο και γιατί; Τη Ρώμη. Όλα διαδραματίζονται στην “Piazza” και γύρω από μία “Fontana”: Ο καφές, η αγορά, το διάλειμμα, το φαγητό, η συνάντηση, η κουβέντα, ο έρωτας, το τυχαίο, η γνώση και η ανάγνωση, η δημιουργία. Αυτό που έζησα στη Ρώμη, το βρήκα κρυμμένο στην Αθήνα, και το βιώνω μεταμορφωμένο ανάμεσα σε “ιδιωτικά όρια” στο Λονδίνο.
  10. Ποια πέντε κτίρια θα τυπώνατε σε καρτ-ποστάλ ή και σε 3d printer για να τα στείλετε στους φίλους σας; Το μοναστήρι της Sainte Marie de La Tourette του Le Corbusier: Α. Τη Βορειοδυτική όψη. B. Το φυσικό τοπίο μέσα από τη “Μελωδία” του Ξενάκη. Γ. Τον διάδρομο που συνδέει την εκκλησία με το μοναστήρι. Δ. Το “Φως” στην Εκκλησία. E. Τη φθορά του μπετόν.
  11. Ποιο είναι το πιο ωραίο αντικείμενο του κόσμου; Δεν μπορώ να συνδεθώ με κάποιο αντικείμενο αλλά με την ιστορία την οποία μπορεί να φέρει. Στα αντικείμενα εμείς δίνουμε αξία και εμείς μπορούμε να τους την πάρουμε.
  12. Τι είδους ιστορίες μπορεί να αφηγηθεί ένας χώρος; Ο χώρος χαρακτηρίζεται από μυρωδιές, συνδέεται με γεύσεις, έχει ακτινοβολία και χρώμα, φέρει ήχους, δυνατούς και αθόρυβους, έχει υφή και χροιά και ζει μέσα στο χρόνο. Διεγείρει όλες τις αισθήσεις και πλάθει ιστορίες που σχετίζονται με οποιαδήποτε από αυτές.
  13. Πόσο ο συγκεκριμένος τόπος κάθε φορά επηρεάζει την σύνθεσή σας; Ο τόπος, το τοπίο, αστικό και φυσικό, καθορίζει τη μορφή, και τη λειτουργία οποιασδήποτε επέμβασης. Στόχος είναι να μπορέσω να το ακούσω και να το διαβάσω.
  14. Με ποιους αρχιτέκτονες ή καλλιτέχνες θα θέλατε να μπορούσατε να βγείτε για ποτό; Με τους φίλους μου, μπορεί να είναι καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες ή όχι. Με οποιονδήποτε άλλον θα μπορούσε να είναι ιστορία και (αστικός) μύθος.
  15. Τι σας εμπνέει; Το “Τραπέζι” και ό,τι γίνεται γύρω από αυτό, πριν, κατά τη διάρκεια και με το πέρας της εστίασης.
  16. Μπορεί η αρχιτεκτονική να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα και πώς; Ο ρόλος της αρχιτεκτονικής είναι αρχέγονος. Συμπορεύεται και εξελίσσεται με την ανάγκη του ανθρώπου για στέγαση, για οργάνωση του ιδιωτικού και δημόσιου βίου. Η πολυπλοκότητα των (σύγχρονων) ανθρώπινων αναγκών προϋποθέτει τη συνεργασία διαφορετικών τομέων και επιστημών.
  17. Τι θα λέγατε αν μπορούσε να ανασυσταθεί ένας ΕΟΤ στον οποίο να  προσληφθούν νέοι αρχιτέκτονες για τον σχεδιασμό σύγχρονων δημόσιων τουριστικών εγκαταστάσεων τύπου ΞΕΝΙΑ; Η ανάπτυξη του τουρισμού απαιτεί στρατηγική και σχεδιασμό, καταρχήν, σε μεγάλη κλίμακα και δεν είναι μόνο θέμα εγκαταστάσεων. Ιδιωτική ή/και δημόσια πρωτοβουλία, δεν έχει σημασία, αρκεί να γίνει σωστά.  Ο τουρισμός ήρθε ως από μηχανής θεός στην Ελλάδα να καλύψει οικονομικά προβλήματα. Το ίδιο έγινε και στη δεκαετία του ’50, με τα Ξενία μέρος ενός Σχεδίου. Σε αυτήν την περίπτωση καταλήξαμε με εγκαταλειμμένα κτίρια, κατάσταση ίσως αναστρέψιμη. Σήμερα κινδυνεύουμε με γειτονιές οι οποίες υποφέρουν και πόλεις οι οποίες δεν ανήκουν πια στους κατοίκους τους.
  18. Σχολεία, μουσεία, ξενοδοχεία ή νοσοκομεία; Σε ποιον τομέα θα δίνατε προτεραιότητα και κίνητρα; Στην Παιδεία. Χωρίς Παιδεία δεν μπορεί να καλλιεργηθεί η ανάγκη για προσφορά, φροντίδα, σεβασμός, η επιθυμία για επικοινωνία, ανταλλαγή και σύνδεση. Χωρίς Παιδεία τα παραπάνω θα στηρίζονται μόνο σε ένστικτα.
  19. Τέχνη, τεχνολογία, οικολογία και αρχιτεκτονική. Τέμνονται κάπου όλα αυτά; Τα τρία πρώτα μπορούν να υπάρξουν από μόνα τους, η Αρχιτεκτονική τα χρησιμοποιεί και τα περιλαμβάνει.
  20. Ποιες λέξεις συνοψίζουν την αρχιτεκτονική σας; Ο τρόπος σκέψης μου είναι αρκετά αυστηρός και οργανωτικός. Θα μπορούσα να ονομάσω έννοιες οι οποίες νομίζω ότι λείπουν: η έκπληξη και το απρόβλεπτο.
  21. Πού βρίσκεται ο άνθρωπος στον σχεδιασμό σας; Η εικόνα που έχω είναι ότι η λέξη που χρησιμοποιείται κατεξοχήν είναι “Ο Πελάτης”. Πρώτο θέμα συζήτησης είναι το “Κόστος”, στη συνέχεια οι “Φιλοδοξίες” και στο τέλος οι “Ανάγκες”.
  22. Με τι υλικά προτιμάτε να δουλεύετε; Με οτιδήποτε πλάθεται, προσαρμόζεται σε διαφορετικές εφαρμογές και ξαναχρησιμοποιείται.
  23. Μακέτες, σχέδια, σκίτσα, κολάζ, τρισδιάστατα, κινούμενη εικόνα, κείμενα. Πώς αποτυπώνετε καλύτερα τις ιδέες σας; Με γραμμικά σκίτσα, και συλλογή “εικόνων”.
  24. Τι πρότζεκτ δουλεύετε αυτόν τον καιρό; Με την Clarisse Tavin, ετοιμάζουμε το “Κατ’Οίκον” εστιατόριο μας. Έχουμε σχεδιάσει το λογότυπο, το μενού, το “τραπέζι”, έχουμε ορίσει ημερομηνία πρώτης λειτουργίας και είμαστε εκτός προϋπολογισμού.
  25. Τι κλίμακας έργα σχεδιάζετε; Έχω δουλέψει σε διαγωνισμούς μεγάλης κλίμακας, κτίρια δημόσιας χρήσης τα οποία απαιτούσαν αστικές επεμβάσεις, και σε μικρής και μεσαίας κλίμακας ιδιωτικά έργα. Αν μπορούσα να επιλέξω θα ήταν το τελευταίο.
  26. «Less is more», «More with less», «Less is a bore»; Κάποιο από αυτά ή κάτι άλλο; “Less is more”, γιατί κάθε φορά που το συναντάω και το αναγνωρίζω, με εκπλήσσει και με εντυπωσιάζει.
  27. Ποια έργα σας, πραγματοποιημένα ή μη, ξεχωρίζετε και γιατί; Την “Κατοικία στη Σύρο”, κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μου με το γραφείο της  Κατερίνας Τσιγαρίδα, γιατί αισθάνθηκα ότι αρχές και γνώσεις τις οποίες είχα κατά καιρούς συλλέξει άρχισαν να ωριμάζουν.
  28. Τι μουσική σας αρέσει να ακούτε σχεδιάζοντας; Αυτήν τη στιγμή που πρέπει να ανατρέξω σε σκέψεις και ιδέες ακούω Lhasa de Sela.
  29. Ποιο βιβλίο μας προτείνετε να διαβάσουμε; “A Room of One’s Own” της Virginia Woolf, ένα δοκίμιο πάνω στη θέση και το χώρο της γυναίκας, γραμμένο πριν έναν αιώνα αλλά εξαιρετικά σύγχρονο.
  30. Ποια σειρά/ταινία να δούμε; Πρόσφατα σε ερώτηση που τέθηκε για το ποιος είναι ο μεγαλύτερος κωμικός η απάντηση ήταν: “Ο Charlie Chaplin” και σε ερώτηση για το ποιος είναι ο μεγαλύτερος δραματικός ηθοποιός το ίδιο άτομο απάντησε: “Ο Charlie Chaplin”. Και με αυτήν την αφορμή, αυτές τις μέρες, κάνω μια αναδρομή στο έργο του, συνειδητοποιώντας ότι πολλές φορές δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Τεκμηριώνοντας έτσι και την απάντηση στην ερώτηση 26.
  31. Τι χρώμα θα βάφατε την Πολεοδομία & τί την Εφορία; Η Εφορία και η Πολεοδομία δεν είναι κτίρια αλλά εφαρμογές στην υπηρεσία του πολίτη. Δεν έχουν υπόσταση, άρα ούτε χρώμα. Θα έπρεπε να βρίσκονται στο “Cloud”.
  32. Για ποιον θα θέλατε να σχεδιάσετε κάτι; Θα ήθελα να σχεδιάσω για παιδιά με παιδιά.
  33. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Να αποτυπώσω τον κόσμο με εικόνες και γεύσεις.
φωτογραφία © Rachel Hallam

Η Ελίνα Θεοχαροπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και στη συνέχεια, στη Bartlett του UCL. Στο μεταπτυχιακό της πραγματεύτηκε τη σχέση του ανθρώπου με τον χώρο και τον χρόνο, το οποίο αποτελεί διαρκές θέμα προβληματισμού. Έχει συνεργαστεί με καταξιωμένα γραφεία στο χώρο της αρχιτεκτονικής, στην Αθήνα, στο Λονδίνο και στην Ρώμη, σε έργα και ιδέες διαφορετικής κλίμακας. Έχει πάρει μέρος σε διαγωνισμούς και σε ιδιωτικά έργα τα οποία έχουν λάβει διεθνείς διακρίσεις και δημοσιεύσεις. Ζει στο Λονδίνο, όπου της έχει δοθεί η ευκαιρία τα τελευταία χρόνια να εργαστεί σε κτίρια αθλητικών εγκαταστάσεων και εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα διατηρεί το προσωπικό της γραφείο όπου ασχολείται με το σχεδιασμό ιδιωτικών κατοικιών στην Ελλάδα.  

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s