ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ | PROFILE PICSX33

PROFILE PICSX33

Profile Pics Αρχιτεκτόνων: οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο του SLUS (33 ερωτήσεις ίδιες για όλους) έρχονται να σκιαγραφήσουν την ιδιαίτερη προσωπικότητα κάθε αρχιτέκτονα και να αφηγηθούν ιστορίες και σκέψεις που ξεκινούν από την αρχιτεκτονική, τον δημόσιο χώρο, την πόλη και την κοινωνία και φτάνουν μέχρι την μουσική, την λογοτεχνία και το σινεμά.

Ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, αρχιτέκτονας και επίκουρος καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ με γνωστικό αντικείμενο «Αρχιτεκτονικές Συνθέσεις και Αστικός Σχεδιασμός», απαντά στο ερωτηματολόγιο του SLUS.  

  1. Πότε και πού γεννηθήκατε; Τέλη Δεκέμβρη του ’74, Σάββατο, 10 μ.μ., πρώην Μαιευτήριο Αθηνών.
  2. Τι σπουδές έχετε κάνει; Αρχιτεκτονικής –σε Αθήνα και Βαρκελώνη.
  3. Πού εργάζεστε; Στο λαϊκό Πολύγωνο και το εθνικό Πολυτεχνείο της πρώτης.
  4. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στην αρχιτεκτονική; Η κυκλική ημιυπαίθρια σκάλα του atelier66 στην οδό Μπενάκη. Με την έμφαση στο ημιυπαίθρια:με μαγνήτιζε κάθε φορά, επιστρέφοντας από το 5o γυμνάσιο Εξαρχείων.
  5. Πού μένετε; Σε ευήλιο, ευάερο διαμέρισμα -με την άνω στάθμη του λευκή και την κάτω σκούρα λαδί.
  6. Ποια σημεία της πόλης σας ξεχωρίζετε; Όσο γράφει πάνω της ο χρόνος η Αθήνα γίνεται ακόμη πιο ελκυστική, όπως κάθε πόλη. Κάθε πόλη αξίζει λόγω του συσσωρευμένου χρόνου της. Αυτές οι διαδοχικές χρονικές αλληλεπιθέσεις είναι προφανώς πιο πυκνές στο κέντρο και εντέλει σημαντικότερες της όποιας αρχιτεκτονικής μπορεί να εκφράζουν. Το κολάζ είναι απολαυστικό: όσο πιο παρακμιακά κάποια κομμάτια του, τόσο πιο απολαυστικό –και ταυτόχρονα απελπιστικό. 
  7. Τί θα αλλάζατε στην γειτονιά σας; Ακόμη και με μοτοσυκλέτα το Πολύγωνο απέχει αρκετά από τη θάλασσα –αλλά επειδή αυτό αλλάζει σχετικά δύσκολα, τίποτε.
  8. Ποιες τρεις πόλεις δεν έχετε επισκεφθεί και θα θέλατε; Αλγέρι –ως νοσταλγία των περιγραφών Camus, Μόσχα –κυρίως για τη γλώσσα, Lagos –δεν υπάρχει κάτι αναζωογονητικότερο από την αυτοσχέδια αφρικάνικη δόμηση. 
  9. Ποιες πόλεις διαλέγετε για την σχέση τους με το δημόσιο χώρο και γιατί; Βαρκελώνη –προβλέψιμο αλλά απολύτως αδιαμφισβήτητο, Νέα Υόρκη –ως μέγιστη, αναπάντεχη οικειότητα, Βενετία –όποιο σχόλιο περιττεύει.
  10. Ποια πέντε κτίρια θα τυπώνατε σε καρτ-ποστάλ ή και σε 3d printer για να τα στείλετε στους φίλους σας; Ωδείο Αθηνών, Edifício Copan, Casa Malaparte, Palazzo Fortuny, Ναό του Ηφαίστου.
  11. Ποιο είναι το πιο ωραίο αντικείμενο του κόσμου; Δεν υπάρχει ομορφιά στα αντικείμενα, ομορφιά υπάρχει μόνο στη φύση και στα έργα –και το έργο δεν είναι αντικείμενο, είναι το αντίθετό του. Κάθε αληθινό έργο όμως είναι ωραίο -και επομένως αδυνατώ να ονομάσω αυτό το ωραιότερο ένα, γιατί δεν υπάρχει διαβάθμιση στην ομορφιά: είναι ευτυχώς άπειρα, απολύτως ανεξάντλητα τα ‘ωραιότερα’. Tο ‘πουλί στο χώρο’ του Brancusi-για παράδειγμα.
  12. Τι είδους ιστορίες μπορεί να αφηγηθεί ένας χώρος; Όταν ο χώρος ‘αφηγείται’ συνήθως το ενώπιον της αφήγησης υποκείμενο έχει πλήρη συνείδηση του εαυτού του, ο οποίος είναι σαν να παρακολουθεί παράσταση  -αυτήν που ο χώρος ‘εύγλωττα’ αφηγείται. Δεν είναι βυθισμένος σε αυτόν. Αυτή η χλιαρή κατάσταση είναι διασκεδαστική, αλλά ο χώρος μπορεί να επιτύχει κάτι ανώτερο.
  13. Πόσο ο συγκεκριμένος τόπος κάθε φορά επηρεάζει την σύνθεσή σας; Όσο μπορεί, όσο πιο ισχυρός είναι, όσο του το επιτρέψουν οι άλλες παράμετροι. Δεν τον περιορίζω, είναι στο χέρι του.
  14. Με ποιους αρχιτέκτονες ή καλλιτέχνες θα θέλατε να μπορούσατε να βγείτε για ποτό; Είναι λίγο οξύμωρο να θέλεις να βγεις για ποτό με τον Μνησικλή. Ας πούμε στην ταράτσα του καφέ Αβυσσηνία. Με το Μοναστηράκι να σωρεύεται εμπρός μας και την Ακρόπολη στο βάθος. Μόνο και μόνο για να πάρω και τον Μανόλη Κορρέ μαζί και να τους ακούσω να διαλέγονται.
  15. Τι σας εμπνέει; Ο Bartók.
  16. Μπορεί η αρχιτεκτονική να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα και πώς; Μπορεί σαφώς να τα ανακουφίσει, μπορεί εύκολα να τα συγκαλύψει, μπορεί ίσως να τα αναδείξει, μπορεί βεβαίως να τα επιτείνει, δεν μπορεί με τίποτε να τα επιλύσει. Ο Δεσποτόπουλος έγραφε αντίστοιχα για την πολεοδομία: ‘Ο οικισμός δεν είναι πρόβλημα, αλλά φαινόμενο, στο οποίο ανήκουμε και εμείς οι ίδιοι… Eπειδή όμως δεν είναι πρόβλημα, δεν επιλύεται’.
  17. Τι θα λέγατε αν μπορούσε να ανασυσταθεί ένας ΕΟΤ στον οποίο να  προσληφθούν νέοι αρχιτέκτονες για τον σχεδιασμό σύγχρονων δημόσιων τουριστικών εγκαταστάσεων τύπου ΞΕΝΙΑ; Τα ‘τύπου’ ΞΕΝΙΑ δεν είναι σημαντικά, τα πράγματι σημαντικά είναι εκείνα που σχεδίασε ο Κωνσταντινίδης. Ένας εκ χιλίων. Επομένως η σύσταση ενός οργανισμού με νέους αρχιτέκτονες που σχεδιάζουν δεν εξασφαλίζει τίποτε: ούτε ο οργανισμός, ούτε οι νέοι.
  18. Σχολεία, μουσεία, ξενοδοχεία ή νοσοκομεία; Σε ποιον τομέα θα δίνατε προτεραιότητα και κίνητρα; Σε σχολεία, σχολεία, σχολεία και σχολεία (νηπίων, παίδων, εφήβων, νέων).
  19. Τέχνη, τεχνολογία, οικολογία και αρχιτεκτονική. Τέμνονται κάπου όλα αυτά; Μάλλον ναι, δείτε την Οία. Ή την Βενετία. Οικισμοί μόνο μπορούν τίμια να εκφράζουν την πολυπόθητη αυτή τομή –μεμονωμένα κτιριακά παραδείγματα που το υποστηρίζουν, ιδίως σύγχρονα, ψεύδονται.
  20. Ποιες λέξεις συνοψίζουν την αρχιτεκτονική σας; Ερώτηση παγίδα, no answer.
  21. Πού βρίσκεται ο άνθρωπος στον σχεδιασμό σας; Η έννοια της ‘αρχιτεκτονικής-δοχείο’ της ανθρώπινης ζωής είναι ανεπαρκής. Δεν μπορεί να κατευθύνει το σύνολο, δεν μπορεί να αξιώνει απόλυτη κυριαρχία στο σχεδιασμό, κάτι τέτοιο είναι συνήθως γλυκερό. Γλυκερά πνιγηρό. Η εμμονή με την ανθρωποκεντρική αντίληψη μου θυμίζει μία φράση του Camus από τον ‘εξεγερμένο άνθρωπο’: ‘Βλέπω τον ανθρωπισμό με συμπάθεια, αλλά δεν μου είναι αρκετός’.
  22. Με τι υλικά προτιμάτε να δουλεύετε; Το σκυρόδεμα και δη το ανεπίχριστο έχει κυριαρχήσει μέχρι στιγμής αλλά δεν ήταν θέμα προτίμησης –έγινε σχεδόν αυτόματα, ως υλική αποτύπωση ενός επίσης κυρίαρχου κάθε φορά, φορέα. Είναι αρκετά ενδιαφέρον όμως ότι δεν έμεινε σχεδόν ποτέ χωρίς κάποια χρωματική επεξεργασία, λες και του έλειπε ένα επιπλέον έγχρωμο, διάφανο δέρμα. Αναπνέει καλύτερα με αυτό.
  23. Μακέτες, σχέδια, σκίτσα, κολάζ, τρισδιάστατα, κινούμενη εικόνα, κείμενα. Πώς αποτυπώνετε καλύτερα τις ιδέες σας; Κάτοψη και Κείμενο, η πρώτη έρχεται πάντα πρώτη και το τελευταίο προφανώς τελευταίο -όχι όμως καταϊδρωμένο: είναι σαν να την ξαναγεννάει. Μεσολαβούν διάφορα, επίπονα και ωραία, αλλά νομίζω ότι ποτέ δεν καταφέρνουν να πάρουν την λάμψη των άλλων δύο.
  24. Τι πρότζεκτ δουλεύετε αυτόν τον καιρό; Μία κατοικία με αυλή και οξεία αιώρηση, ένα κατάλυμα με σχισμές και μέση αιώρηση, μια κατοικία σχισμένη στα δύο, ένα μεταβολιστικό ξενοδοχείο, ένα κείμενο σε 70 μοτίβα, 7 θέματα και 7 κινήσεις -και άλλα απόκρυφα.
  25. Τι κλίμακας έργα σχεδιάζετε; Ευτυχώς μικρής, μέσης αλλά και μεγάλης –με τα τελευταία συνήθως να παραμένουν ανεκτέλεστες φαντασίες. Αυτό όμως που κυρίως και ειλικρινώς θα με ενδιέφερε είναι η πολεοδομία –τα υπόλοιπα είναι απλώς ασκήσεις ύφους.
  26. «Less is more», «More with less», «Less is a bore»; Κάποιο από αυτά ή κάτι άλλο; More in more.
  27. Ποια έργα σας, πραγματοποιημένα ή μη, ξεχωρίζετε και γιατί;
    Την κατοικία στα Μέγαρα γιατί έχει ριζώσει, ήταν μάλλον πάντα εκεί. Από τις φαντασίες, τον Σταθμό επιβατών στη Σούδα: χώνεψε τον θείο Oscar καλά.
  28. Τι μουσική σας αρέσει να ακούτε σχεδιάζοντας; Ποτέ των ποτών –αποσυντονίζομαι.
  29. Ποιο βιβλίο μας προτείνετε να διαβάσουμε; Το Καταραμένο Απόθεμα.
  30. Ποια σειρά/ταινία να δούμε; Έχει πλάκα που αναγκάζομαι επίσης να βρω μία, εντάξει: A woman under the influence.
  31. Τι χρώμα θα βάφατε την Πολεοδομία & τί την Εφορία; Αμφότερες, ρεαλιστικό, σκούρο Αιματί.
  32. Για ποιον θα θέλατε να σχεδιάσετε κάτι; Για τον Ηρώδη τον Αττικό -αυτοί ήταν πελάτες.
  33. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν είχα ποτέ σχέδια. Προσπαθώ απλώς να προλάβω ό,τι έχω ξεκινήσει και συνήθως μπαίνει σφήνα κάτι άλλο.

Ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος είναι Επίκουρος Καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ με γνωστικό αντικείμενο «Αρχιτεκτονικές Συνθέσεις και Αστικός Σχεδιασμός». Σπούδασε στην ίδια σχολή και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές αρχιτεκτονικής και αστικού πολιτισμού στη Βαρκελώνη. Ίδρυσε την Τεταμένης Αρχιτεκτονικής Νημίωση ή tense architecture network το 2004, ως δίκτυο συνεργατών και αρχιτεκτονικών έργων –μεταξύ των οποίων βραβευμένες κατοικίες και δημόσια έργα με διακρίσεις σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς, όπως το Α΄βραβείο για την αποκατάσταση και ανάδειξη των Δυτικών Νεωρίων Ηρακλείου (2009) καθώς και το επίσης Α΄βραβείο για το πάρκο στο Καστράκι, σε επαφή με την Ηετιώνεια Πύλη (2016). Η Κατοικία στο Συκάμινο προτάθηκε για το ευρωπαϊκό βραβείο σύγχρονης αρχιτεκτονικής, Mies van der Rohe award και περιλήφθηκε στη βραχεία λίστα (2013), ενώ οι κατοικίες στο Ηράκλειο και στα Μέγαρα προτάθηκαν για το ίδιο βραβείο επίσης (2015-2017), με την τελευταία να έχει επιπλέον αποσπάσει βραβείο Häuser (2016) στην κατηγορία της καλύτερης κατοικίας στην Ευρώπη. Το γραφείο συμμετείχε δύο φορές στο Εθνικό περίπτερο της Biennale Αρχιτεκτονικής της Βενετίας (2012-2014). Ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος είναι μέλος της διεπιστημονικής ομάδας Greenproject, του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής και του διεθνούς do.co.mo.mo. >> https://www.tensearchitecture.net/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s