ΜΥΡΤΩ ΚΙΟΥΡΤΗ | PROFILE PICSX33

PROFILE PICSX33

Profile Pics Αρχιτεκτόνων: οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο του SLUS (33 ερωτήσεις ίδιες για όλους) έρχονται να σκιαγραφήσουν την ιδιαίτερη προσωπικότητα κάθε αρχιτέκτονα και να αφηγηθούν ιστορίες και σκέψεις που ξεκινούν από την αρχιτεκτονική, τον δημόσιο χώρο, την πόλη και την κοινωνία και φτάνουν μέχρι την μουσική, την λογοτεχνία και το σινεμά.

Η Μυρτώ Κιούρτη, αρχιτέκτονας, απαντά στο ερωτηματολόγιο του SLUS.  

  1. Πότε και πού γεννηθήκατε; Γεννήθηκα στην Αθήνα, στις 29 Σεπτεμβρίου του 1977.
  2. Τι σπουδές έχετε κάνει; Βασικές σπουδές στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, μετά ένα μεταπτυχιακό στον προωθημένο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό στο Columbia University στη Νέα Υόρκη και αργότερα έκανα μια διδακτορική διατριβή στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ.
  3. Πού εργάζεστε; Έχω δικό μου γραφείο στην Αθήνα και στην Πάτρα. Παράλληλα διδάσκω Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό στο τμήμα αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών και επίσης Αρχιτεκτονική Σύνθεση στο Μεταπτυχιακό της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ.
  4. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στην αρχιτεκτονική; Πάντα μου άρεσαν οι ανθρωπιστικές επιστήμες, η γλώσσα, η ιστορία και ταυτόχρονα θεωρούσα ότι οι θετικές επιστήμες απαιτούν μια ιδιαίτερη μορφή ευφυίας, κάτι που έβρισκα γοητευτικό. Είχα παράλληλα μεγάλη αγάπη στην τέχνη, στις διάφορές της μορφές, ζωγραφική, λογοτεχνία, ποίηση. Έτσι αποφάσισα να γίνω αρχιτέκτονας για να μπορέσω να συσχετίσω όλα τα παραπάνω σε μια δουλειά.                                               
  5. Πού μένετε; Μένω στην οδό Αναγνωστοπούλου στο κέντρο της Αθήνας, και στην οδό Σαχτούρη επίσης στο κέντρο της Πάτρας.
  6. Ποια σημεία της πόλης σας ξεχωρίζετε; Αυτή η ερώτηση θα ομολογήσω ότι με δυσκολεύει. Θεωρώ την πόλη αντανάκλαση του συλλογικού μας Εαυτού, την παρατηρώ συνέχεια, προσπαθώ να «μας» καταλάβω κοιτάζοντας διερευνητικά αυτό τον υλικό καθρέφτη του πολιτισμού μας. Οπότε δεν μπορώ να πω ότι ξεχωρίζω κάτι, όλα τραβούν το ενδιαφέρον μου σαν απολύτως συσχετισμένα κομμάτια του πολυσύνθετου παζλ της κοινωνίας μας.
  7. Τί θα αλλάζατε στην γειτονιά σας; Όλο τον μηχανολογικό εξοπλισμό των κτιρίων. Θεωρώ ότι έχουμε σε μεγάλο βαθμό καταστρέψει την πόλη μας επειδή ποτέ δεν διαχειριστήκαμε με σοβαρότητα την επιστήμη του μηχανολόγου μηχανικού. Τα aircondition σπυριά στις όψεις των πολυκατοικιών, οι κεραίες και τα ντεπόζιτα στις ταράτσες, όλα αυτά μετασχηματίζουν την πόλη σε μια θλιβερή εκδοχή «κυριλέ φαβέλας» και αυτό με στεναχωρεί τρομερά. Επίσης θα ήθελα όλοι να συμφωνήσουμε ότι έχουμε υποχρέωση να κρατάμε κάποιους κοινούς κανόνες στη συντήρηση των όψεων των κτιρίων μας. Οι σκισμένες τέντες, οι μαυρισμένες όψεις,τα σκουριασμένα κάγκελα, οι αποθήκες-ντουλάπες στα μπαλκόνια με κάνουν σχεδόν να μην «μας» αγαπάω και τόσο…
  8. Ποιες τρεις πόλεις δεν έχετε επισκεφθεί και θα θέλατε; Θα ήθελα να επισκεφτώ το Σικάγο, την Κωνσταντινούπολη (ντρέπομαι που το λέω αλλά δεν έχω πάει) και το Τορόντο.
  9. Ποιες πόλεις διαλέγετε για την σχέση τους με το δημόσιο χώρο και γιατί; Γενικά όλες οι Ευρωπαϊκές πόλεις θεωρώ ότι έχουν μια πολύ καλή σχέση με το δημόσιό τους χώρο. Θα ήθελα λοιπόν να καταχραστώ την ερώτηση και να απαντήσω ανάστροφα.Η χειρότερη σχέση πόλης με τον δημόσιό της χώρο για εμένα βρίσκεται στο Ντουμπάι, όπου ο βιώσιμος για έναν Ευρωπαίο δημόσιος χώρος συρρικνώνεται μέσα στα Malls. Ως δεύτερη χειρότερη θα ψηφίσω το Los Angeles, όπου το αυτοκίνητο ουσιαστικά έχει ελαχιστοποιήσει τον δημόσιο χώρο του πεζού, έτσι τουλάχιστον όπως τον ζούμε στην Ευρώπη.
  10. Ποια πέντε κτίρια θα τυπώνατε σε καρτ-ποστάλ ή και σε 3d printer για να τα στείλετε στους φίλους σας; Το Barbican, το Perkins House του Neutra, το Farnsworth House του Mies Van Der Rohe, την οικία Λαναρά του Βαλσαμάκη, και την κατοικία στην Ανάβυσσο του Άρη Κωνσταντινίδη.
  11. Ποιο είναι το πιο ωραίο αντικείμενο του κόσμου; Το μολύβι.
  12. Τι είδους ιστορίες μπορεί να αφηγηθεί ένας χώρος; Τις ιστορίες των ανθρώπων που τον κατοικούν, τις ιστορίες της κοινωνίας στην οποία ανήκουν και τις ιστορίες του αρχιτέκτονα που τον έχει σχεδιάσει.
  13. Πόσο ο συγκεκριμένος τόπος κάθε φορά επηρεάζει την σύνθεσή σας; Πάρα πολύ.Θα ήθελα χαρακτηριστικά να αναφερθώ σε μια φράση την οποία έχω αγαπήσει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια ακούγοντας να τη λέει συχνά ο Θανάσης Σπανομαρίδης: Δεν σχεδιάζω κτίρια. Σχεδιάζω τοπία που κατοικούνται.
  14. Με ποιους αρχιτέκτονες ή καλλιτέχνες θα θέλατε να μπορούσατε να βγείτε για ποτό; Με τον Neutra, με τον Άρη Κωνσταντινίδη, με τον Mies Van Der Rohe και με τον Gerrit Rietveld.
  15. Τι σας εμπνέει; Ο άνθρωπος και οι ασυνείδητες επιθυμίες του.
  16. Μπορεί η αρχιτεκτονική να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα και πώς; Εννοείται πως μπορεί. Κατά τη δική μου γνώμη δίνει πολύ βαθύτερες λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα από όσο το κάνουν ας πούμε οι κοινωνικές ή οι πολιτικές επιστήμες. Η αρχιτεκτονική μπορεί να αλλάξει τα πράγματα σε επίπεδο σωματικό και ασυνείδητο οπότε εκεί τα αποτελέσματα είναι πιο ριζικά και δομικά. Για παράδειγμα το μοντέρνο κίνημα έπεισε τους Ευρωπαίους ότι είναι κιτς το να σου αρέσει να έχεις πολλά χρυσοποίκιλτα πράγματα στο σπίτι σου και ότι είναι «prestigious» ή/και «όμορφο» να έχεις λίγα και απλά aka μινιμαλισμός. Υπάρχει πιο πετυχημένη λύση από το να πείσεις τους ανθρώπους να απολαμβάνουν αυτό που κατά βάθος είναι το μόνο κοινωνικά βιώσιμο;
  17. Τι θα λέγατε αν μπορούσε να ανασυσταθεί ένας ΕΟΤ στον οποίο να  προσληφθούν νέοι αρχιτέκτονες για τον σχεδιασμό σύγχρονων δημόσιων τουριστικών εγκαταστάσεων τύπου ΞΕΝΙΑ; Έχω ασχοληθεί πολύ με αυτή τη σύλληψη στο πρόσφατο έργο μου MAMA CHORA το οποίο διερεύνησα σε συνεργασία με τον Παναγιώτη Τουρνικιώτη. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο ο νέος ΕΟΤ σχεδιάζει guidelines τουριστικών αφηγήσεων τα οποία μπορεί να πάρει όποιος οικισμός-επιχειρηματίας-γειτονιά-ομάδα ανθρώπων, να τα εφαρμόσει μέσω μιας διαδικασίας δικαιόχρησης και στη συνέχεια να πιστοποιηθεί για αυτή την εφαρμογή και να προωθείται έτσι ως τουριστικός προορισμός με standards αλλά χωρίς παραδοσιακά κτιριακά όρια.
  18. Σχολεία, μουσεία, ξενοδοχεία ή νοσοκομεία; Σε ποιον τομέα θα δίνατε προτεραιότητα και κίνητρα; Στην Ελλάδα έχουμε πολύ μεγάλο κτιριακό όγκο τον οποίο δεν χρησιμοποιούμε. Δεν ξέρω τι ανάγκες έχουμε σε επίπεδο στέγασης των παραπάνω λειτουργιών. Δεν θέλω να απαντήσω διαισθητικά κάτι που είναι ίσως λάθος σε επίπεδο ακρίβειας αναγκών. Μου αρέσει να εμπιστεύομαι τους ειδικούς. Για το θέμα θα ήθελα να άκουγα εξειδικευμένη έρευνα αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων σε συνεργασία με curators, εκπαιδευτικούς, ξενοδόχους και διοικητές νοσοκομείων.
  19. Τέχνη, τεχνολογία, οικολογία και αρχιτεκτονική. Τέμνονται κάπου όλα αυτά; Απολύτως. Η σύγχρονη αρχιτεκτονική αναγκαστικά πρέπει να απαντήσει στα ερωτήματα που θέτει ο πολιτισμός μας χρησιμοποιώντας εργαλεία που προέρχονται και από τις τέσσερις αυτές γνωστικές περιοχές.
  20. Ποιες λέξεις συνοψίζουν την αρχιτεκτονική σας; Ψυχισμός και κατοίκηση.
  21. Πού βρίσκεται ο άνθρωπος στον σχεδιασμό σας; Δεν εμπνέομαι από τίποτε άλλο εκτός από τους ανθρώπους για τους οποίους σχεδιάζω. Δεν με συγκινεί ψυχικά για παράδειγμα το φυσικό τοπίο. Είτε σχεδιάζω στην καλντέρα της Σαντορίνης είτε σε έναν ακάλυπτο στον Πειραιά δεν νιώθω καμία διαφορά, σε επίπεδο προσωπικής έμπνευσης εννοώ. Επίσης αδιάφορα μου φαίνονται τα υπερπολυτελή υλικά ή οι παράξενες γεωμετρίες. Το μόνο που με συγκινεί και βάσει αυτού μπορώ να κάνω αρχιτεκτονική σύνθεση είναι το πρόσωπο που έχω απέναντί μου και για το οποίο καλούμαι να σχεδιάσω.
  22. Με τι υλικά προτιμάτε να δουλεύετε; Δουλεύω με οπλισμένο σκυρόδεμα, με μέταλλο και εσωτερικά με μαλακά υλικά, γυψοσανίδες -τις οποίες θεωρώ χάρτινους τοίχους και γι΄ αυτό τις λατρεύω-, μοριοσανίδες και φυσικό μασίφ ξύλο.
  23. Μακέτες, σχέδια, σκίτσα, κολάζ, τρισδιάστατα, κινούμενη εικόνα, κείμενα.Πώς αποτυπώνετε καλύτερα τις ιδέες σας; Τα δύο τελευταία χρόνια δουλεύω παράγοντας βιβλία γιατί έχω πλέον συνειδητοποιήσει ότι η δουλειά μου κινείται ανάμεσα στη γεωμετρία και τη γλώσσα, είναι δηλαδή απαραιτήτως αφηγηματική. Έτσι δουλεύω με δισδιάστατα σχέδια, με προοπτικές απεικονίσεις, χάρτες, εικόνες αναφοράς και κείμενα. Όλα αυτά διαπλέκονται σε μια σύνθεση που επικοινωνεί οπτικά το project μέσω της δομής ενός βιβλίου.
  24. Τι πρότζεκτ δουλεύετε αυτόν τον καιρό; Αυτή την περίοδο ολοκληρώνω μια κατοικία στο Δάσος Χαϊδαρίου και ένα διαμέρισμα στο Κολωνάκι. Επίσης συνεργάζομαι με τον πολεοδόμο και Επίκουρο καθηγητή στο ΕΜΠ Θάνο Παγώνη πάνω σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο το οποίο αφορά την διερεύνηση και αναζωογόνηση του λόφου Λυκαβηττού. Ταυτόχρονα γράφω το βιβλίο μου, στο οποίο εξηγώ τη μεθοδολογία σχεδιασμού που ακολουθώ όλα αυτά τα χρόνια, στο πλαίσιο ολοκλήρωσης της μεταδιδακτορικής μου έρευνας στο ΕΜΠ υπό την επίβλεψη του Παναγιώτη Τουρνικιώτη.
  25. Τι κλίμακας έργα σχεδιάζετε; Σχεδιάζω έργα τα οποία αφορούν το φαινόμενο της κατοίκησης. Οπότε η κλίμακα ποικίλει, από την μικρή της αναδιαμόρφωσης ενό ςδιαμερίσματος έως τη μεγάλη, την πολεοδομική, γιατί τι άλλο είναι η πόλη ή ο οικισμός από το συλλογικό μας σπίτι; Σε αυτή για παράδειγμα την αστική κλίμακα κινείται το project Μάμα Χώρα για το οποίο μίλησα παρά πάνω.
  26. «Less is more», «More with less», «Less is a bore»; Κάποιο από αυτά ή κάτι άλλο; Εννοείται Less is More, με πάθος! Όσο λιγότερα, τόσο πιο ελεύθεροι.
  27. Ποια έργα σας, πραγματοποιημένα ή μη, ξεχωρίζετε και γιατί; Θα ξεχωρίσω το έργο το οποίο ολοκληρώνω αυτή την περίοδο, την κατοικία στο Δάσος. Σε αυτό νομίζω έχουν αποδοθεί με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο όλα αυτά που διερευνώ.
  28. Τι μουσική σας αρέσει να ακούτε σχεδιάζοντας; Το μόνο που ακούω όταν σχεδιάζω είναι αυτό που πολύ κωδικοποιημένα ονομάζουμε «κλασική μουσική». Στην πραγματικότητα αγαπάω τρομερά τη Μεσαιωνική, την Αναγεννησιακή περίοδο, την προκλασική μουσική, το Μπαρόκ και αυτό που ονομάζουμε σύγχρονη κλασσική. Είναι κάπως αστείο αλλά αν το δούμε εντελώς προσεκτικά από μουσικολογικής απόψεως η μόνη περίοδος που δεν μου αρέσει και τόσο είναι όντως η κλασσική. Δηλαδή δεν αγαπάω τους Beethoven και Mozart.
  29. Ποιο βιβλίο μας προτείνετε να διαβάσουμε; Το βιβλίο Bauhaus της Magdalene Dreste. Εκεί αναδιπλώνεται με τον πλέον συγκινητικό τρόπο το πώς η διαχείριση του υλικού πολιτισμού της κατοικίας μας συσχετίζεται με ότι πιο υψηλό έχει να επιδείξει ο ανθρώπινος πολιτισμός.
  30. Ποια σειρά/ταινία να δούμε; Τη σειρά “The modern family”. Εκτιμώ την προσπάθεια που γίνεται εκείνα αποτυπωθεί μια πιο σύγχρονη εκδοχή της οικογένειας με έναν χαλαρό ξεκούραστο τρόπο.
  31. Τι χρώμα θα βάφατε την Πολεοδομία & τί την Εφορία; Λευκά. Αγαπώ πολύ το λευκό στα κτίρια και στα ιδιωτικά και στα δημόσια.
  32. Για ποιον θα θέλατε να σχεδιάσετε κάτι; Θα ήθελα πάρα πολύ να σχεδιάσω το σπίτι του Anthony Giddens. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους κοινωνιολόγους – πολιτικούς στοχαστές ο οποίος με επηρέασε ιδιαίτερα στην αρχή της έρευνάς μου. Αυτός με βοήθησε να καταλάβω την έννοια της εξατομικευμένης επιθυμίας, ως πολιτισμική συνθήκη της Υπερ – Νεωτερικότητας πριν επιχειρήσω να διαχειριστώ το ίδιο θέμα, ψάχνοντας στα βαθιά νερά της ψυχανάλυσης. Θα ήθελα τρομερά να εφάρμοζα σε αυτόν, τη μεθοδολογία σχεδιασμού κατοικιών, την οποία έχω αναπτύξει ακολουθώντας αρχικά τα δικά του χνάρια.       
  33. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Αμέσως μετά τις γιορτές θα ξεκινήσω ένα project για το οποίο ανυπομονώ. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο ανήκει σε μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα γυναίκα, φοβερά προοδευτική, έξυπνη και υπό μια έννοια σημαντική για την ελληνική ιστορία. Πιστεύω ότι σε εκείνο το project θα παραχθεί κάτι το οποίο ίσως να αμφισβητήσει τα συμβατικά όρια της αρχιτεκτονικής πειθαρχίας. Δηλαδή, δεν ξέρουμε αν θα γίνει τελικά κτίριο ή βιβλίο κι αυτό με γοητεύει φοβερά.

Η Μυρτώ Κιούρτη είναι αρχιτέκτονας. Μπήκε 3η στην Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ και τελείωσε 1η  στο έτος της (ισοβάθμια με 1 -βαθμός πτυχίου 8.87/10). Παρακολούθησε το Master of Science in Advanced Architectural Design στο Columbia University με υποτροφία Fulbright. Εκπόνησε Διδακτορικό στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, αναπτύσσοντας μια νέα μεθοδολογία σχεδιασμού της κατοικίας η οποία συνδέει τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό με τον ψυχισμό του κατοίκου. Εκπονεί Μετα-Διδακτορική έρευνα στο ΕΜΠ εξελίσσοντας αυτή τη μεθοδολογία. Διδάσκει στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών και στο Μεταπτυχιακό της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Έχει πάρει υποτροφίες από τα ΙΚΥ, London School of Economics, ΤΕΕ, Gerondelis, Καυταντζόγλου, Θωμαΐδης, Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία. Διατηρεί γραφείο στην Αθήνα και στην Πάτρα. Έχει εκπονήσει πάνω από 70 μελέτες πολυκατοικιών, μονοκατοικιών και καταστημάτων εκ των οποίων έχουν κατασκευαστεί οι 45. Έχει πάρει βραβεία σε διαγωνισμούς (1ο βραβείο Πανελλήνιου Διαγωνισμού, Βραβείο καλύτερης ουτοπικής πρότασης στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Re-think Athens), το έργο της έχει διακριθεί στο ΕΙΑ, στη Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων και στις ΔΟΜΕΣ και η δουλειά της έχει παρουσιαστεί στα London School of Economics, Paris-Sorbonne, Milan School of Architecture, Μουσείο Μπενάκη, Ίδρυμα Κακογιάννη κ.α. Οργανώνει και συμμετέχει σε ομάδες έρευνας και αρχιτεκτονικής δράσης (Επανακατοικήσεις, El-Le Corbusier, WALLS, κ.α.).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s