Do_As: ΜΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΟΙΚΙΑΚΟΤΗΤΑΣ * ΖΗΣΗΣ ΚΟΤΙΩΝΗΣ

της Τζίνας Σωτηροπούλου

Η ατομική έκθεση Do_As: domestic assemblage | ΜΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΟΙΚΙΑΚΟΤΗΤΑΣ του Ζήση Κοτιώνη εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου στην γκαλερί a.antonopoulou.art στου Ψυρρή. 

Do_as, domestic assemblage: οικιακή συνάθροιση. Ο Ζήσης Κοτιώνης σχεδιάζει μια σειρά οικιακών αντικειμένων, φωτιστικών και επίπλων με υλικά ξύλα, τούβλα και καλάμια, λάστιχα, κουβάδες, συρματοπλέγματα, σωσίβια, σφουγγάρια, πλαστικά δοχεία, σημαδούρες και σωληνώσεις. Τα συνδέει με μεταλλικές ντίζες, τα αφήνει να αιωρούνται πάνω σε χωνιά. Με απλές κατασκευαστικές τεχνικές, χωρίς μόνιμους συνδέσμους αλλά με αρθρωτούς, συχνά χωρίς βίδες ή τρύπιμα αλλά με εναλλακτικό τρόπο συναρμολόγησης όπως μανταλάκια, ειδικά δεσίματα ή ύφανση. Χωρίς εργαλεία. Χειροτεχνικά.

Τα γήινα χρώματα των φυσικών υλικών: του κόντρα πλακέ, της σημύδας, των οπτοπλινθοδομών και της καλαμωτής μπλέκονται με τα έντονα χρώματα των πλαστικών οικιακών σκευών.

Η κομψή ελαφράδα της D.I.Y. αισθητικής είναι προσεκτικά μελετημένη. Τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη. Φωτιστικά  από πλαστικές φωτεινές σωλήνες σε μια τσίγκινη γλάστρα, κόκκινα καπέλα-κουβάδες με καλάμια, μπλε χωνιά, τόξα, πορτοκαλί σωσίβια-βάσεις. Βιβλιοθήκες και τραπέζια από τούβλα και ξύλα. Καναπές και σταντ ανάγνωσης και γραφής με πράσινα λάστιχα κήπου, καλάμια και κίτρινα φουσκωτά πλαστικά μαξιλάρια. Έπιπλα που συναρμολογούνται, συντίθενται και αποσυντίθενται.

Ο Ζήσης Κοτιώνης συλλέγει, καταγράφει και επαναδιατυπώνει τα αποσπάσματα εκείνα του σύγχρονου οικιακού κόσμου που τον γοητεύουν. Ανασυνθέτει τα καθημερινά αντικείμενα οικιακής χρήσης παράγοντας χρηστικά, λειτουργικά αντικείμενα. Επανεφευρίσκει μια σχεδιαστική γλώσσα που ενώ εκ πρώτης όψης μοιάζει χαοτική, εντούτοις βασίζεται στη γεωμετρία και στον εκλεπτυσμένο αυθορμητισμό. Με αναφορές στο De Stijl και τον Γκέριτ Ρίτβελντ, αρθρωτά, οικολογικά, αναστρέψιμα και εύκολα στην επέκταση, τα αντικείμενά του αντανακλούν ζωντάνια. 

Η έκθεση αναβλύζει πειραματισμό. Μακριά από τον τόσο προσφιλή μινιμαλισμό και την χρήση υλικών όπως το μπετόν –το οποίο έχει εισχωρήσει δυναμικά πλέον και στον σχεδιασμό φωτιστικών και επίπλων- επιλέγει να συνομιλήσει τόσο με την φύση όσο και με τα «ready-made» αντικείμενα μαζικής παραγωγής που συναντώνται στα σπίτια μας ή στις αυλές μας. Αξιοποιώντας τα, όχι τόσο στο πλαίσιο της «αστικής οικολογικής ευαισθησίας» αλλά με τη λογική της ανακύκλωσης και της επανάχρησης της «υπεραφθονίας των απορριμμάτων». Επενδύοντας στην βιωσιμότητα.

«Η μεθοδολογία του σχεδιασμού μοιάζει με τη λογική των συνταγών μαγειρικής: Προσδιορίζονται τα υλικά προς χρήση, οι ποσότητές τους και με το συνδυασμό τους προκύπτουν οι δομές των επίπλων. Κάθε αρθρωτό έπιπλο μπορεί να αποδιαρθρωθεί στις μονάδες των υλικών που το απαρτίζουν και να επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση έτοιμα να χρησιμοποιηθούν σε νέα “συνταγή”, σε νέα μορφή χρηστικού αντικειμένου. Η βιώσιμη (sustainable) μεθοδολογία σχεδιασμού είναι ανοικτή σε ερμηνείες και στη δημιουργία νέων “συνταγών” για την παραγωγή οικιακών αντικειμένων εσωτερικού και υπαίθριου χώρου», γράφει ο ίδιος.

IMG_20180209_200241_resized_20180209_113039878

IMG_20180209_200306_resized_20180209_113042050

IMG_20180209_201504_resized_20180210_124350503

IMG_20180209_200545_resized_20180209_112621759

img_20180209_201358_resized_20180210_124313005.jpg

IMG_20180209_200250_resized_20180209_113052731  IMG_20180209_200110_resized_20180209_114855743 IMG_20180209_200754

6

1

Γιώργος Τζιρτζιλάκης

2

Φοίβη Γιαννίση

24862319_795475847290480_4331515797051266240_n

Ο Ζήσης Κοτιώνης καταφέρνει να παράξει από «ευτελή» και «απλά» υλικά, δυναμικές χωρικές ιδέες. Πρωτότυπες κατασκευές. Η «επανάσταση της καθημερινής ζωής» ξεκινά από την επένδυση σε ένα πιο «προσωποποιημένο» και βιώσιμο ντιζάιν που ξεφεύγει από τη μαζική παραγωγή. Αντιστέκεται στην ομοιομορφία. Έρχεται να μας πει πως το «φτηνό» δεν βρίσκεται μόνο στο ΙΚΕΑ, δεν έχει την γνωστή «ντιζαϊνάτη» μορφή, αλλά μπορεί να μεταλλάσσεται και να τροποποιείται από τον καθένα προσωπικά. Ο ίδιος δίνει μερικές ιδέες, βάζει τα υλικά. Εμείς, χρησιμοποιούμε όσα από αυτά θέλουμε ή και άλλα για να παράξουμε τα δικά μας οικιακά collages και assemblages. Αυθεντικά και χειροποίητα. Σύγχρονα.

Τα κατασκευαστικά σχέδια, τα προσχέδια και τα σκίτσα, τα εξαιρετικά κολάζ, είναι εκεί, ανοιχτά σε όλους. Τα ίδια αυτά τα πρωταρχικά συστατικά παραγωγής των έργων, μοναδικά γραφήματα και ευαίσθητα σκαριφήματα, κορνιζάρονται και γίνονται έργα και τα ίδια. 

Αξίζει κανείς να επισκεφτεί την έκθεση. Σταθείτε στα φωτιστικά. Και θαυμάστε την φαντασία της δομής τους. Καθίστε στο καθιστικό από καλάμια. Ακόμα και στις καρέκλες που γράφει «παρακαλούμε μην κάθεστε». Πάρτε τα βιβλία «Συμβιώσεις» σε επιμέλεια του Ζήση Κοτιώνη και του Γιώργου Τζιρτζιλάκη ή το «Ο Αναξίμανδρος στην Φουκουσίμα» του Κοτιώνη (εκδόσεις Καστανιώτη) και βγείτε μια βόλτα στο μπαλκόνι της γκαλερί για να τα ξεφυλλίσετε, ρίχοντας και μια κλεφτή ματιά στα αριστερά σας στον Παρθενώνα. 

Να σημειώσουμε ότι κατά τη διάρκεια της έκθεσης, στο περιβάλλον αυτής της νέας οικιακότητας θα φιλοξενηθούν events από καλλιτέχνες και ποιητές σε ενεργή ανταπόκριση με το περιβάλλον που θα τους υποδεχτεί.

IMG_20180209_200416_resized_20180209_113046332

IMG_20180209_200410_resized_20180209_113054800

IMG_20180209_200423_resized_20180209_113033095

4

14s13eikast-thumb-large

11.jpg

Ζήσης Κοτιώνης

info: Ο Ζήσης Κοτιώνης είναι αρχιτέκτων, καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, εικαστικός καλλιτέχνης και συγγραφέας βιβλίων θεωρίας και ερμηνείας της αρχιτεκτονικής. Διατηρεί γραφείο αρχιτεκτονικών μελετών στην Αθήνα και τον Βόλο. Μελέτες και έργα του έχουν δημοσιευτεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στις αρχιτεκτονικές του πρακτικές περιλαμβάνονται δράσεις μέσα στην πόλη, εγκαταστάσεις και performances. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά. Το 2010, μαζί με την Φοίβη Γιαννίση ήταν Εθνικοί Επίτροποι και Επιμελητές του Ελληνικού Περιπτέρου στην 12η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας με το έργο «Κιβωτός. Παλαιοί σπόροι για τις νέες μητροπολιτικές καλλιέργειες».

ΕΚΘΕΣΗ

Ζήσης Κοτιώνης | Do_As: Μια Εγκατάσταση της Νέας Οικιακότητας 

Γκαλερί a.antonopoulou.art | Αριστοφάνους 20, Ψυρρή

Διάρκεια έκθεσης: 10 Φεβρουαρίου – 10 Μαρτίου

Ώρες λειτουργίας: Τετ. – Παρ. 2:00 – 8:00 μμ. και Σάββατο 12:00 – 4:00 μμ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s